THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Debutní nahrávka finské skupiny DREAMTALE nás bere do říše za naším světem, daleko od reality, do světa snů a fantasie. A nechť nás na naší pouti provází rychlá, ale melodická hudba. Zpívejme si chytlavé refrény a poťukávejme si prsty při kytarových sólech. Ach ano, máme tu další čistokrevnou speed metalovou nahrávku.
Světy mimo naší realitu, fantastické příběhy, jsou nosným tématem speed metalové hudby, ať už si nese přízvisko epická, symfonická, fantasy či jiné. Nejinak je tomu i u prvního alba DREAMTALE. Téma je to natolik otřepané, že jej již není třeba dále rozvádět. Zaposlouchejme se tedy do hudby samotné, ať můžeme posoudit, nakolik se od zbytku světa odlišují v tomto ohledu.
Album začíná pomalou hrou na piano. Pěkná melodie, bez zbytečných efektů a fanfár. Piano vystřídá elektrická kytara, převezme melodii a stejně pomalu pokračuje, aby se ke konci tohoto velmi pěkného instrumentálního úvodu opět prostřídala. Je zde více než patrný cit pro napsání výborné instrumentálky bez zbytečné kýčovitosti. Nenásilně se první skladba přenese do druhé, „Memories Of Time“, již poctivou speedařinu. Rychlý rytmus jako podklad a zpěvný, melodický refrén. Jde o první počin této party, takže nějaké instrumentální mistrovství by bylo nefér očekávat, proto jsem se spíš zaměřil na to, abych našel na jejich albu něco nového, nebo alespoň pár zajímavých nápadů. Trochu jiný přístup k pojetí speedu by v dnešní době byl jistě vítaný. Jenže od prvních tónů druhé skladby až ke konci alba mám pocit, že tohle jsem již někde slyšel, jenže mnohem lépe zahrané. Řečeno na rovinu, jestli autor muziky DREAMTALE nikdy v životě neslyšel GAMMA RAY, tak je Země placatá jak ve středověku. S takto pěknou napodobeninou se jen tak nesetkáte. Teď pochopitelně nemám na mysli výkony kytaristy, ty jsou mimochodem dost nevýrazné, ale celkový dojem z písní. Ještě že jsou tu klávesy, zachraňují prázdná kytarová místa a celé album halí do trochu slušného kabátu a atmosféry. Ale stačí to? Dost těžko. Bez špetky inovátorství se i sebelépe zahraná píseň (což není tento případ) topí v bažinách průměru, odkud je nevyseká ani poměrně schopný zpěvák, kterému v některých písních sekunduje i ženský vokál. A zatímco tu píši, tak mi tu hraje „Man On Mission“. Ne ba ne, ta melodie byla drobet jinak! Jo aha, já mám stále ještě puštěný DREAMTALE!? A která to tedy je? Ono je to vlastně jedno. Celé toto album je pořád to samé dokola.
A co říci závěrem ? Melodický speed metal, který se snad ani nesnaží tvářit jinak než jako kopie slavnějších a především nápaditějších skupin. Album, na kterém je ze všeho nejlepší čtyřminutová úvodní instrumentálka. Absolutní průměr. A víte co, zapomeňte na DREAMTALE a běžte si pustit „Land Of The Free“.
A co říci závěrem ? Melodický speed metal, který se snad ani nesnaží tvářit jinak než jako kopie slavnějších a především nápaditějších skupin. Album, na kterém je ze všeho nejlepší čtyřminutová úvodní instrumentálka. Absolutní průměr. A víte co, zapomeňte na DREAMTALE a běžte si pustit „Land Of The Free“.
5 / 10
Tomi Viiltola
- zpěv
Rami Erich Martin Keränen
- kytara
Esa Olavi Orjatsalo
- kytara
Turkka Tapio Vuorinen
- klávesy
Pasi Ristolainen
- basa
Petteri Rosenbom
- bicí
1. The Dawn (Instrumental)
2. Memories of Time
3. Fallen Star
4. Heart's Desire
5. Where the Rainbow Ends
6. Time of Fatherhood
7. Dreamland
8. Call of the Wild
9. Dancing in the Twilight
10. Refuge from Reality
11. Silent Path
12. Farewell...
Ocean´s Heaet (2003)
Beyond Reality (2002)
Vydáno: 2002
Vydavatel: Spinefarm Records
Produkce: DREAMTALE
Studio: Finnvox Studios
-bez slovního hodnocení-
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.